Najczęstsze błędy księgowe popełnianie przez przedsiębiorców

Prowadzenie ksiąg rachunkowych to obowiązek każdego posiadacza własnej działalności gospodarczej. Nie jest to jednak łatwe zadanie i wymaga znajomości zasad księgowości oraz wiedzy na temat rachunków i obecnych przepisów podatkowych. Wielu posiadaczy firm decyduje się na samodzielne rozliczanie się z podatków, przez co często przytrafiają im się błędy księgowe. Pomyłki wynikają nie tylko z niewiedzy przedsiębiorców, lecz także z częstych zmian w aktualnych przepisach. Oto najczęściej spotykane błędy, które popełniają biznesmeni.

5 najczęstszych błędów księgowych:

  1. Błędnie rozliczony podatek VAT – nieprawidłowa identyfikacja stawek VAT na fakturach, niewłaściwa stawka VAT, pomyłki podczas wliczania wydatków w koszty uzyskania przychodu
  2. Niewłaściwie rozliczony podatek dochodowy – brak załączników do deklaracji PIT, błędy rachunkowe w wyliczeniach, pomijanie współmałżonka w rozliczeniu
  3. Nieprzestrzeganie terminów – opóźnienia w składaniu deklaracji do urzędu skarbowego, ujmowanie przychodu w niewłaściwym okresie
  4. Błędy w księgowaniu faktur – zapominanie o numerze NIP nabywcy
  5. Nieprzechowywanie dokumentacji podatkowej

 

Jak uniknąć błędów księgowych?

ksiegowosc-bledy

Należy pamiętać, że błędy w rachunkowości firmy mogą skutkować karami grzywny, a w poważniejszych przypadkach nawet karą więzienia. Ponadto za każdy opóźniony dzień uiszczenia opłaty naliczane są odsetki, które w efekcie musi pokryć właściciel przedsiębiorstwa. Urząd skarbowy dbając o przestrzeganie praw, nie zwraca uwagi na to, czy błędy księgowe zostały popełnione przez niewiedzę, nieuwagę czy celowo. Dlatego też tak istotna jest skrupulatność, dokładność i terminowość w prowadzeniu rachunkowości przedsiębiorstwa i rozliczaniu się z podatków.

Jeśli przedsiębiorca chce skupić się jedynie na pracy swojej firmy bez tonięcia w fakturach lub nie posiada stosownej wiedzy z zakresu księgowości, lepiej powierzyć to zadanie doświadczonym specjalistom. Profesjonaliści z biur rachunkowych składają i wypełniają deklaracje podatkowe w określonych terminach, analizują fundusze firmy, a także są na bieżąco z aktualnymi przepisami prawnymi, dlatego bez wątpliwości można im zlecić prowadzenie finansów danego przedsiębiorstwa.