Czym zajmuje się biuro rachunkowe?
Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany prawnie do prowadzenia księgowości swojej działalności gospodarczej. Wykonywanie zadań rachunkowych samodzielnie może się okazać bardzo czasochłonne i trudne. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na utworzenie wewnątrz firmy działu księgowości lub korzystają z usług zewnętrznego biura rachunkowego. Taka współpraca przebiega na podstawie zawartej umowy. Warto wiedzieć, jakie zadania można zlecić do biura rachunkowego.
Podstawowe usługi
Biura rachunkowe oferują rozmaite usługi księgowe. Należy zdecydować się na takie, które będą niezbędne dla funkcjonowania działalności gospodarczej i uwzględnić je w umowie. Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na: prowadzenie ewidencji VAT, przygotowywanie deklaracji, np. PIT, prowadzenie ewidencji przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz ksiąg przychodów i rozchodów. Podstawowe usługi rachunkowe są podobne w wielu biurach w Polsce, np. w Warszawie. Niektóre z nich oferują też obsługę kadrowo-płacową. Głównie polega ona na sporządzaniu umów, rejestracji w ZUS oraz obsłudze bieżącej, np. rozliczaniu urlopów.
Co jeszcze wchodzi w zakres usług?
Przede wszystkim współpraca z biurem rachunkowym to uzyskiwanie najlepszych rozwiązań. Profesjonalny księgowy musi posiadać szeroką wiedzę na temat przepisów i stale ją poszerzać oraz aktualizować. Dzięki temu przedsiębiorca ma stały dostęp do informacji. Biuro rachunkowe może zajmować się też: tworzeniem strategii, analizą ryzyka finansowego, udzielaniem porad prawnych, optymalizacją podatkową, a także reprezentowaniem firmy przed urzędami skarbowymi i administracyjnymi. Przebieg współpracy będzie zależał od informacji zawartych w umowie. Warto zapoznać się z ofertami biur w swoim mieście i wybrać taką, która najbardziej odpowiada potrzebom przedsiębiorcy.